Sınav sorularını yanıtlayan yapay zeka ‘geçer’ notu aldı
Makale yazmaktan çeviriye, fotoğraf çekmekten görüntü düzenlemeye kadar çok geniş bir alanda yapay zeka programları kullanılmaya başlandı. Gelecekte yapay zeka nedeniyle bazı mesleklerin ortadan kalkacağı tartışmalarının dışında eğitim alanında da bir tartışma yaşanıyor.
Öğrenciler tarafından ödevlerde yapay zeka kullanıldığı ve yapay zeka programlarına akademik yazılar yazıldığı haberleri basına yansıdı. Yapay zekadan ödevimizi yapmasını istedik. Gelen sonuçlar için bir akademisyenin yorumu ‘geçer not alır’ şeklinde oldu.
YAKLAŞIK 20 SANİYE İÇİNDE CEVAP
AI programları arasında ChatGPT’yi seçtik. Sosyoloji lisans lisans öğrencilerine geçmiş yıllardaki sınavlarda sorulan birkaç soruyu yapay zekadan yanıtlayıp ödev haline getirmesini istedik. Cevaplar şaşırtıcıydı. Yapay zekanın her soruya yanıt vermesi ortalama 20 saniye sürdü. Üç soru sorduğumuz yapay zeka, her soru için ortalama 1500 isabet hazırladı. Sorular bazı sosyolojik kavramların karşılaştırılarak değerlendirilmesini içermektedir. Verilen cevaplarda söz konusu olan her bir kavramın açıklaması yer almıştır. Cevapları değerlendirmesini istediğimiz bir akademisyen “Öğrencilerimin çoğu o kadar cevap bile veremedi” değerlendirmesini yaptı.
Ancak akademisyen, yapay zekanın kavramları iyi özetlemesine rağmen orta bağlamı kuramadığına dikkat çekti. İnsanın yapay zekadan en değerli farkının düşünebilmesi ve düşünürken farklı kavram ve bilgiler arasında bağlantı kurabilmesi olduğunu sözlerine ekledi. “Sanki bir yerlerden güzel özetler bulup tasnif ediyor” diyen akademisyen, öğrencilerden beklentilerinin farklı metinleri birbiriyle karşılaştırarak okumaları olduğunu belirtti. Bu noktada yapay zekanın yorumdan ziyade bilgiye dayalı bahislerde daha verimli olabileceğini söyledi.
AI, BAZI ETİK SORUNLAR OLABİLECEĞİNİ KABUL EDER
Yapay zekadan bir diğer talep de ev ödevlerinin üretiminde yapay zekanın kullanımına ilişkin bir makale yazılmasıydı. Yine emsal şeklinde yaklaşık 20 saniyede 1600 vuruşluk bir metin hazırladı. Makalenin açılış cümlesi ‘yapay zeka, eğitim ve öğrenimde devrim yaratma potansiyeline sahip’ idi. Daha sonra yapay zekanın ödev yapmadaki avantajları sıralanmıştır. En önemli avantajlar, öğrencilere kişiselleştirilmiş bir eğitim fırsatı sunmak, öğrencilerin ödevlerini notlayarak öğretmenlere daha fazla zaman tanımak, ödevler için ek kaynaklar önermek ve öğrencilere ödev teslim tarihlerini hatırlatmak olarak sunuldu. Yazının sonunda yapay zeka geliştikçe eğitim ve öğretimde daha büyük rol oynamasının beklendiğinden bahsedildi.
Yapay zekaya bir sorumuz daha var. Öyleyse, tüm ödevlerin yapay zeka tarafından yapılması etik miydi? Bununla ilgili etik korkular olduğunu kabul eden AI, “Öğrenciler teknoloji bağımlısı olabilir, eleştirel düşünme becerileri azalabilir” yanıtını verdi. Yapay zeka, bir diğer etik sorunun da ‘aldatma’ olduğuna dikkat çekti. Öğrencilerin kendilerini geliştirmek yerine daha iyi notlar almak için yapay zekayı kullanmalarının sakıncalı olduğuna değindi. Okul yönetimlerinin ve eğitimcilerin bu konuda dikkatli olması gerektiğini söyledi.